5 . 07 . 21

“Ik kijk nooit naar de klok, ook al komt het misschien niet tot een bestelling”

Van alle commercieel adviseurs die bij Het Ramenhuis werken, heeft Rudi de langste staat van dienst. Binnen een dikke twee jaar viert hij zijn pensioen. Maar voor hem mag het avontuur gerust nog even langer duren. “Ik wil vooral afsluiten in stijl, dat is het belangrijkste.”

“Klanten moeten zich op hun gemak voelen bij ons”

Intussen geeft Rudi al vijf jaar het beste van zichzelf in onze Leuvense toonzaal. Toch duurde het even voordat hij het juiste carrièrepad vond.

“Na het humaniora wist ik echt niet wat te doen. Ik schreef me oorspronkelijk in voor de verplegersschool, maar koos uiteindelijk voor het conservatorium. Tot ik legerdienst moest gaan doen. Daarna probeerde ik wel een job in de muzieksector te vinden, maar dat bleek heel moeilijk.”

“Anderhalf jaar lang gaf ik hier en daar muziekles en in tussentijd ging ik samenwonen. Uiteindelijk kwam ik terecht bij Papierfabriek België. Daar leerde ik voor het eerst de knepen van het verkopersvak. Via de verandawereld belandde ik uiteindelijk in de ramen- en deurenbranche. Hier hoop ik mijn carrière ook te mogen afsluiten.”

Waar kan een goede commercieel adviseur niet zonder? “Ik weet niet of ik intrinsiek een goede verkoper ben. Ik heb de job vooral al doende geleerd. Waar je volgens mij wel niet zonder kan, is sociaal van aard zijn. Ik kan met Jan en alleman overeenkomen. Ik praat met een hond met een klak op, zoals ze dat bij ons zeggen (lacht). Maar het moet gemeend zijn. Ik ben geen stofzuigverkoper die binnenkomt door zijn voet tussen de deur te steken. Klanten moeten zich op hun gemak voelen bij ons.”

“Voor die complete offerte, daar doen de klanten het voor”

Als commercieel adviseur ontvangt Rudi tientallen mensen per week in zijn toonzaal. “Ik zeg liever onze toonzaal. We werken met zijn allen sterk samen om onze klanten te verzorgen. Ook op zaterdag en een paar avonden per week. We zorgen dat ze kunnen binnenwandelen in een toonzaal waar je alles kunt zien, aanpakken, open- en dichtdoen. Een half uur of twee uur met de klant bezig zijn? Ik kijk nooit op de klok, ook al komt het misschien niet tot een bestelling.”

“Het belangrijkste is dat we vertrouwen geven aan onze klanten. Dat begint met een goede ontvangst en wordt versterkt door een gedetailleerde offerte. Daar maken we onze goede naam mee. Daar doen de klanten het ook voor.”

Daarnaast doet Rudi ook opmetingen op de werf, werkt hij de klantendossiers uit en volgt hij maandelijks mee op wat er in de markt gebeurt. “We bespreken dan met alle adviseurs wat eventuele mooie opportuniteiten zijn voor onze toonzaal en stellen dat voor aan de zaakvoerders. Er wordt oprecht geluisterd naar onze voorstellen en dat geeft meteen extra motivatie.”

“Onze klanten verder doen nadenken”

En de klant zelf, is die veranderd doorheen de jaren? “De klanten van vandaag, zeker de jongere, zijn vaak heel goed voorbereid. Ze hebben al veel info online opgezocht. Het gevaar is wel dat info niet altijd juist gekaderd is. Als commercieel adviseur is het onze taak om al die informatie op een eerlijke manier te vertalen naar de wensen van de klant.”

“Het andere uiterste zijn de mensen die hun architect blindelings volgen. Grote glaswanden zijn bijvoorbeeld enorm mooi, maar begin ze ook maar open en dicht te schuiven, zeker met triple beglazing erin. En dan hebben we het nog niet over het onderhoud gehad. Door mee na te denken met de mensen, laten we hen ook zélf verder nadenken over bepaalde issues. Die wisselwerking maakt onze job zo interessant.”

Wat brengt Rudi spontaan aan het lachen?

Bij Het Ramenhuis staan we voor een volledige service, smile included. Wat bezorgt Rudi een brede glimlach op zijn gezicht? “Zowel de grote als de kleine dingen. En dat mag je heel letterlijk opnemen. Als dirigent in een harmonie begeleid ik een orkest van alle leeftijden. De jongste muzikant is 10, de oudste 82. We doen ook mee aan nationale en internationale wedstrijden. Samen een muziekstuk op de wereld brengen, helemaal synchroon voor een publiek van soms 500 mensen… Als dat het niet voor je doet, wat dan wel?”

“Maar ik kan evenzeer openbloeien van de kleine momentjes. Wat wandelen of fietsen met mijn vrouw… Een langverwacht contract binnenhalen, spelen en genieten samen met mijn drie kleinkinderen. Wanneer ik ze zie en ze al lachend op mij af komen gelopen, is mijn dag meteen goed.”

Wat zegt de commercieel adviseur in jou?

Rudi is een van de vele gepassioneerde commercieel adviseurs bij Het Ramenhuis. Kijk je uit naar een job bij een ramen- en deurenspeler in volle groei, in één van onze toonzalen in Leuven, Hasselt of Olen? Wij luisteren graag naar jouw verkoopspraatje 😉 Bekijk hier onze vacatures!